This content is password protected. To view it please enter your password below:

De BSO in Coronatijd

Het is een spannende tijd voor ons allemaal. Meestal zijn we met 15-20 kinderen, maar soms is het met bijna 30 kinderen een stukje drukker. Dit vraagt dan ook wat van de kinderen, want niet iedereen kent elkaar. Dit is onwennig, spannend, maar ook weer gezellig. We voeren gesprekken met de kinderen over wat het Corona virus is, hoe zij het ervaren. We geven de kinderen ruimte om over hun gevoelens en gedachtes te praten. Een jongen van 10 jaar vertelde dat hij school zo miste, omdat hij nu niet kan voorlezen aan de klas.

Wat we doen
De kinderen hebben afgelopen week tekeningen gemaakt voor de oudere mensen die in verzorgingshuizen verblijven en geen bezoek meer mogen ontvangen. Deze tekeningen zijn door een collega afgegeven bij een van de verzorgingshuizen in Bergen op Zoom.

We bieden knutselactiviteiten aan, ruimte om huiswerk te maken, spelen buiten op het plein, kijken af en toe een film en vragen waar de kinderen behoefte aan hebben. We proberen veiligheid te bieden, afstand te bewaren en ook aandacht aan elkaar te geven in deze bizarre tijden.

De eerste week was het erg rustig met opvang van de kinderen, in deze tweede week waren er iets meer kinderen. Op de dagen dat er meer aanmeldingen zijn, splitsen we de groep op in kleine groepjes en verschillende ruimtes, zodat de afstand en hygiëne goed bewaakt kan blijven.

Lieve groetjes medewerkers van de BSO

Hoe is het nu op het kinderdagverblijf?

Op het kinderdagverblijf is het ook allemaal anders. Het is spannend voor de kinderen, ouders en ook voor de pedagogisch medewerkers. Voor sommigen is IKC Lodijke een andere locatie, andere medewerkers, andere procedures. Veel is anders.

Ritme en kleine groepjes
Als we zo de eerste week bekijken is het allemaal meegevallen. Er is veel begrip voor de situatie en we proberen de kinderen en de ouders de veiligheid en geborgenheid te geven die nodig is op dit moment. We houden het ritme aan van de dag en dat geeft de kinderen houvast. Omdat we redelijk kleine groepjes hebben zijn de kinderen snel gewend en gaan in het ritme mee. Ze genieten van het buitenspelen, de activiteiten die we aanbieden, het samenspel en de momenten aan de tafel. Ze blijven leren, ontwikkelen en kunnen heerlijk zonder zorgen spelen. Dit zijn momenten waar je even alle ellende vergeet en 100% van de kinderen geniet.

Contact via Klasbord
We missen onze vaste groep, de kinderen en ouders die nu thuis zijn. Via klasbord houden we ze op de hoogte en plaatsen we berichtjes, foto’s om zo toch een beetje betrokken te blijven met elkaar. We kunnen alleen maar duimen dat iedereen luistert naar de regels die het RIVM oplegt en dat het virus snel onder de duim is.

Veel liefs, gezondheid en geluk van de pm-ers van het kinderdagverblijf.

 

De Thuisschool van Froukje en Jibbe

Kristel, mama van Froukje (4-5) en Jibbe (3A) vertelt: “Omdat we nu verplicht thuis zitten, zien de dagen er heel anders uit. De kinderen vragen me: “Mama moeten we vandaag ergens heen?” Waarop ik dan antwoord, “Nee want we mogen nergens heen.” Gelukkig is het mooi weer en kan er wel lekker buiten gespeeld worden.

‘s Morgens starten we de computers op en gaan we aan de slag met Basispoort. Inloggen op Squla is bij ons tot nu toe nog niet gelukt. Maar gelukkig is er genoeg te doen.

Van de juffen krijgen we veel verschillende suggesties, zodat we ons ook niet hoeven vervelen. En dan merk je pas hoe belangrijk het is dat er elke dag fijne juffen klaarstaan voor onze kinderen. Ik heb NOG MEER RESPECT voor jullie gekregen en eerlijk gezegd had ik dat al.

Waar ik me door heel deze bizarre situatie ook meer bewust van ben, is de ontwikkeling van mijn kinderen. Ze weten al heel veel, maar ik zie ook goed waar nog extra aandacht voor nodig is.
Ik wil daarom ook, als alles weer normaal is, graag m’n steentje bij blijven dragen aan de ontwikkeling van mijn kinderen. Ik vind namelijk dat we SAMEN met de juffen en meneren verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van onze kinderen.

De komende 2 weken gaan we er thuis nog tegenaan en genieten we ook van elkaar. We knutselen, bakken koekjes, spelen spelletjes en we hebben gelukkig ook nog de iPad.

We hopen dat we elkaar snel weer zien en wensen iedereen gezondheid.”

Groetjes
Froukje, Jibbe en Kristel

De Thuisschool van Mirthe

Mirthe, leerlinge uit 5B, vertelt over haar eerste week thuis.

“Ik vond het de eerste dagen wel gek. Ik wilde graag naar school maar de scholen waren dicht ivm het Corona virus. Had ik nu vakantie of kreeg ik nu thuis les? Gelukkig gaf juf Petra al snel een schema met alles wat ik moest gaan doen. In het begin was dit nogal lastig. Veel internet omgevingen werkten niet en daardoor kon ik niet alles doen wat ik wilde. Elke morgen sta ik om 8 uur op en moet ik na aankleden en ontbijt gelijk beginnen aan mijn huiswerk. Mijn ouders proberen elke dag zo veel mogelijk hetzelfde in te delen. Ik heb ook pauze om 10:00 uur. Tussen de middag moet ik na de lunch één van drie taakjes doen: De lunchtafel afruimen, de speeltafel en salontafel opruimen of stofzuigen. Gelukkig is papa elke dag thuis van zijn werk, mama werkt nu meer want die werkt in het ziekenhuis. Soms moeten we stiller zijn dan anders, als papa in een overleg is. Het is ook wel gezellig elke dag. Ik leer samen met mijn zussen aan dezelfde tafel. Zo kan ik ook gelijk van hen leren. Na het leren mag ik nog wel op straat spelen en ook gaan we wel eens even naar een heel rustig bos waar bijna geen andere mensen komen. Ook ben ik bezig in de achtertuin met het bekijken van insecten en wat ze allemaal doen. Ik heb daarvoor een doos gemaakt waar ik ze in kan doen. Het meeste mis ik mijn vriendjes en vriendinnetjes van school en natuurlijk de juffen ?. Ik hoop dat ik snel weer naar school mag en ik weer lekker kan leren en spelen met mijn klasgenootjes.”

 

De Thuisschool van Rosa en Luna

Brigitte, mama van Rosa (3B) en Luna (5B) vertelt over de eerste week thuisleren.

“Wat is het wennen, geen school. Vorige week gingen we vol goede moed van start.
Dag één ging goed, maar dag twee was al een ‘uitdaging’…. voor zowel mama als de meiden, pff. Na een goed gesprek hebben we samen afspraken én een verdeling gemaakt. Luna gaat vroeg in de ochtend, op de laptop, van start met Basispoort. Rosa en ik gaan dan naar buiten om fysiotherapie oefeningen te doen. Al haar behandelingen zijn stopgezet, maar het oefenen moet wél doorgaan. Na een buitenspeelmoment (lang leve onze tuin mét trampoline) gaat Rosa op de laptop om op Basispoort haar spelling te oefenen. Luna gaat op de tablet op Squla. Het liefst gaat ze rekenen, maar door het schema van Bryan’s mama (dank je!) kunnen we dit beter verdelen en wordt er óók gewerkt aan spelling en het oefendictee van Meester Klaas. Daarna even een pauze met een appeltje en wat drinken….Dan, zodra Rosa zelfstandig aan het werk is op Squla, gaan Luna en ik weer op de laptop. Op zoek naar informatie over het beroep bioloog, zoals Freek Vonk.
Om 12 uur gaat we middageten.

De eerste dagen wilde ik in de middag verder, maar dat werkt niet. Het is té veel gevraagd van iedereen. Dus nu, in week twee, mogen ze in de namiddag zelf kiezen of ze nog een werkje willen maken, spelen of liever knutselen. Mama, jufB*, neemt dan even een pauze. (*na week 1 heb ik al een bijnaam. Als grap ‘Juf B’ van Brigitte maar ook van B keuze….want ze missen hun juffen.) De juffen van school zijn dé A keuzes!! Ik snap het wel. Deze mama doet haar best, maar ik ben géén juf. Ik had al veel respect voor alle leerkrachten, maar nu nog veel méér.
Ook ík mis jullie!

Groetjes van Rosa, Luna en Brigitte

De Thuisschool van Ben

Interview met Ben Wetzels, 9 jaar
Door: mama

Hoe ziet je dag eruit?
Ik sta gewoon op tijd op, daarna beginnen we met school om 8.30 uur. We werken tot 9.30 uur, dan gaan we buitenspelen, fruit eten en drinken, filmpje kijken. Om 10.00 uur beginnen we weer met school tot 11.00 uur. Dan gaan we lekker spelen, met lego, buiten, wie scoort is kiep op de trampoline enzo. Om 12.00 uur eten we boterhammen en daarna gaan we weer een uurtje schoolwerk maken. De rest van de dag ga ik lekker spelen met mijn broer en zusje of alleen. We mogen ook nog even gamen en dan spreek ik mijn vrienden online. Na het eten kijken we nog even met zijn allen naar het Jeugdjournaal en dan weten we alles weer over het Corona virus. Daarna ga ik slapen nadat we eventjes hebben gelezen in bed met papa of mama. Dit was mijn dag!

Hoe vind je het dat je thuis moet blijven?
Raar, omdat je anders naar school gaat en dan zie je al je vrienden en juffen. Nu niet en dat vind ik wel jammer. Ik mis mijn vrienden en de juffen ook. Ook was ik vorige week jarig en dat was niet zo leuk, want ik kon niet trakteren op school en mijn kinderfeestje kon ook niet doorgaan. Daar was ik wel verdrietig over…. Leuk is wel dat ik nu met mijn moeder kan leren, dan word je sneller geholpen.

Hoe doe je het met je schoolwerk en wie helpt je erbij?
’s Morgens werken we 2 uur en in de middag 1 uur en op woensdag 3 uur in de ochtend. Mama zoekt uit wat we moeten doen, papa print alles en we mogen dan op de computer van papa of mama of op de iPad. Faqta vind ik het leukste. Vandaag heb ik gelezen over iemand die heel lang geleden is overleden en in 2009 gevonden is. Super interessant. Ook moeten we de werkbladen maken en opa (die vroeger meester was) zoekt ook wel eens wat huiswerk voor ons op. Supermoeilijke sommen!
Meestal helpt mama, maar papa doet het ook wel eens.

Hoe ervaren wij als ouders het?
Het is een bijzondere ervaring. Best wel even wennen om met zijn allen zo thuis te zijn. Voor juf/meester te moeten spelen. Diep respect voor alle juffen en meesters van Lodijke!!

Halverwege week 2 begint er wat structuur in te komen. We beginnen onze weg te vinden in de informatiestroom, die behoorlijk intensief is met 3 kinderen. De printer draait overuren. Wat wij leuk vinden is dat je op deze manier wel ineens veel meer inzicht krijgt in het schoolwerk van je kinderen en zelf af en toe ook je hersenen weer moet pijnigen: aardrijkskundig bijvoeglijk naamwoord, stoffelijk bijvoeglijk naamwoord. En gewoon het met elkaar samenzijn, best bijzonder in deze moderne tijd van vaak 2 buitenshuis werkende ouders. Toch ook wel een soort van cadeautje, al ervaren we dat niet de hele tijd zo!

Is het te combineren met jullie gewone werk?
Dit is een pittige combinatie. Jongleren ten top om al die ballen in de lucht te houden! Gelukkig hebben we nu sinds deze week 1 ½ dag opvang kunnen regelen omdat het niet te combineren was met ons werk. Een verademing moet ik zeggen. Even rustig kunnen werken (online vergaderen en cliëntcontact) in alle stilte en rust, heerlijk!